Karakteristieke draagconstructie De Belgen
De oudste gebouwen (1875-1903) van de vermaarde Sphinxfabrieken, gelegen langs de Frontensingel in Maastricht, worden getransformeerd tot 48 riante industriele lofts. De kenmerkende baksteen gevels, getoogde ramen en imposante hellende daken worden in oorspronkelijke vorm behouden. Deze oudste gebouwen van het voormalige fabrieksterrein zijn De Belgen genaamd. De naam is afkomstig van de Belgische fabrieksstijl waarin de gebouwen zijn opgetrokken. De fabriekshallen lijken veel op langgerekte schuren met een houten dakconstructie. Andere voorbeelden van dergelijke gebouwen zijn te vinden in Luik, Namen en Hasselt. De Belgen bestaat uit verschillende bouwdelen Belgen 20A, 21, 22 en 25D. De gewelfde plafonds zijn een opvallend stukje architectuur, die overal in het gebouw zichtbaar zijn. De bestaande draagconstructie bestaat uit gemetselde troggewelven vloeren met geintegreerde gietijzeren kinderbinten. De vloeren dragen af op de gemetselde langsgevels en 3 rijen moerbalken welke rusten op gietijzeren buiskolommen.
Foto karakteristieke draagconstructie met gemetselde troggewelven vloeren
Uivoering nieuwe trappenhuizen door ondervangen bestaande fundering middels jetgrouting
Aan de Frontensingel worden de Belgen op drie plaatsen voorzien van hoge transparante puien die als lantaarns de nieuwe entrees markeren. De zuidwestgevel van Belgen 25D – met de typische kruisvormige vakwerkspanten – waar vroeger de treinen het fabrieksterrein opreden wordt weer opengemaakt. In de 3 entrees komen nieuwe trappenhuizen en liftschachten tot onder in de kelder. Voor de uitvoering van de betonnen kelderconstructies onder deze trappenhuizen, worden de bestaande funderingen ondervangen / dieper aangezet middels jetgrouting.
Aanpassing historische houten spanten
In de imposante dakconstructie heeft Wauben achitects 21 enorme schuifdakramen van 3 m. breed en 6 m. hoog voorzien. Hierdoor komt er veel daglicht binnen op de 3e en 4e verdiepingsvloeren en ontstaat er vrij uitzicht op het Frontenpark. De onderste helft van deze dakramen kan openshuiven, waardoor er een riante buitenruimte ontstaat. De historische houten kapconstructie bestaat uit gestapelde spanten. Het onderste juk is een dekbalkjuk. Op drie plaatsen wordt deze dekbalk gestud door een standvink met klos. Het bovenste juk is een A-spant met een tussenbalk en een middenstijl, die op de dekbalk boven de middelste standvink staat. Op de dekbalk boven de beide andere standvinken staat een verticale stijl die de jukbenen van het A-spant ondersteunen. Om meer vrije hoogte te krijgen op vloerniveau +4 wordt de onderste dekbalk plaatselijk hoger aangebracht. Om het historische karakter te behouden worden alle nieuwe houten verbindingen uitgevoerd met stalen platen en draadeinden die lijken op de vroeger toegepaste klinknagels.
Aanzicht bestaand spant
Aanzicht aangepast spant
Grafische uitvoer berekening aangepaste houten spant
Strijbos Constructie Advies BV is, als hoofdconstructeur, verantwoordelijk voor het constructieve ontwerp en de uitvoeringsengineering.
Projectgegevens
Locatie: Sphinxcour – Frontensingel Maastricht
Opdrachtgever: Schepers Vastgoed
Architect: Wauben architects
Hoofdconstructeur: Strijbos Constructie Advies BV
Brandveiligheid: GBB
Materiaaldeskundig onderzoek: Boosten Betonadvies
Installatieadvies: Kompass360
Programma: 48 riante industriële lofts 85-200 m2
Uitwerking Uitvoeringsgereed Ontwerp: juni 2024 tot heden